sobota 3. září 2016

O Věcech



Sepisuju seznam věcí, které jsem měla s sebou na tři týdny a srovnávám ho s tím, co si člověk bere na tři dny nebo co celkově vlastní. Je toho hodně nebo málo? Co skutečně potřebujeme k životu? Kolik věcí je dost?

Jistě, jsou věci, které nám dělají život jednodušším a pohodlnějším. Ale kde je hranice mezi zjednodušením života a pohodlností?
Jsou věci, které život zkrášlí. Ale to, že se mi něco líbí ještě neznamená, že to musím vlastnit.

Ano, zbožňuji a oceňuji práci designérů, nábytek, kola, auta, boty, všechny ty věci, které umí být užitečné i krásné zároveň. Jenže sedět můžu jen na jednom křesle, unosím jen pár bot, jezdím jen na jednom kole a autem sotva jednou za týden. Takže to dilema, zda se mi líbí víc Fiat 500, VW transporter T2 nebo Mini je zcela bezpředmětné. Neužiju ani jedno. Krása aut je především při jízdě, bot při nošení a křesel při sezení.

Neoznačuju se za minimalistu, za příznivce dobrovolné skromnosti ani jinak. Minimalismus mám díky své profesi spojený jen s japonskou architekturou. A skromnost není jen o přístupu k věcem. Prostě to tak mám a není potřeba to nijak škatulkovat. Vlastnictví je pro mě především závazek. Jak praví Malý princ: „Stáváš se navždy zodpovědným za to, cos k sobě připoutal.“

Zastávám zásadu, že vše skutečně potřebné k životu má být člověk schopen unést. Vše ostatní Vám může zpříjemnit a zjednodušit život, ale v podstatě se bez toho obejdete. Jediné věci, ke kterým mám vazbu jsou ty, které mám jako vzpomínku na něco nebo na někoho. Ty si hýčkám a těmi se těším. U všech ostatních věcí je pro mě podstatné to, zda je skutečně potřebuji.

Jenže ty potřeby máme každý různé.

Na otázku „Co si mám vzít s sebou na Camino“ odpovím „Vemte si vše, co považujete za nezbytné. Ale počítejte s tím, že to pak budete muset unést. Sami. Každý den.“ Je to na Vás, kolik si toho naložíte do batohu na záda nebo kolik potřebujete vlastnit v životě. Je to jen Vaše břímě a Vaše zodpovědnost. Nemůžete ale očekávat, že je za Vás někdo převezme.

Žádné komentáře:

Okomentovat